Найважливішою особливістю виробничого навчання як складової частини навчально-виховного процесу є навчання учнів у процесі виробничої праці.
Виробниче навчання як навчальний процес здійснюється майстрами виробничого навчання. Важливе завдання професійної підготовки - наблизити виробниче навчання до реального виробництва. Мета - підготувати учнів до самостійного трудового життя, швидкої адаптації в реальних виробничих умовах, жорсткої конкуренції на ринку праці. В умовах ринкових відносин система виробничого навчання, з одного боку, має швидко реагувати на зміни потреб виробництва в робітниках певної кваліфікації і спеціалізації, а з іншого - надати учням можливість навчатися залежно від їх інтересів. Розв'язати це завдання допомагають сучасна техніка, сучасні майстерні, лабораторії, які дають змогу значною мірою імітувати виробничий процес. Доцільно створювати такі ситуації, щоб учні мали можливість творчо підходити до вирішення практичних завдань, самостійно знаходити їх оптимальні рішення.
До загальних закономірностей виробничого навчання належать: професійна зумовленість, пов'язана з наявністю багатьох професій; взаємозв'язок виробничого, навчального та виховного процесів; взаємодія між людиною і технікою; інтелектуалізація професійної діяльності кваліфікованих робітників; поєднання та раціональне чергування систем виробничого навчання на окремих етапах навчання; професійна спрямованість продуктивності праці; поєднання професій; єдність соціальних, професійних та індивідуальних якостей особистості.